המדריך השלם למחקר מילות מפתח [2019] – צעד אחר צעד
הקמת דף עסקי באינטרנט הוא רק השלב הראשון בבניית הנוכחות של העסק שלנו ברשת. אם נרצה גם לקבל תנועת לקוחות דרך אותו אתר, אז הרי שנצטרך גם לדאוג לקידום שלו בתוצאות החיפוש. בנקודה הזו בדיוק עוסק המאמר הזה, בשלב הראשוני ביותר בתהליך הקידום.
בואו נזכיר לעצמנו רגע מהו בעצם קידום אתרים. קידום אתרים מקצועי זהו תהליך בו אנחנו מנסים לקדם את האתר שלנו, או יותר נכון דפים באתר, במעלה תוצאות החיפוש. הדבר החשוב ביותר הוא שאותן תוצאות חיפוש הן תלויות בהרבה משתנים, הראשי והחשוב ביניהם הוא ביטוי החיפוש. זה טוב ויפה שאנחנו רוצים 'לקדם את האתר', שאלת המפתח היא לפי אילו מילות מפתח. החיפוש במנוע החיפוש נובע מתוך כוונה ומטרה ברורה של מי שמחפש בו. זזה בניגוד למשל לשיטוט סתמי בפייסבוק. בגוגל, חוץ מללחוץ על ה'גוגל-דודל' או החדשות, אי אפשר סתם לשוטט באופן פאסיבי. תמיד אנחנו מובילים על ידי החיפוש.
הרעיון במחקר מילות מפתח הוא להכין את הקרקע לתהליך קידום שיביא לנו את הגולשים שאנחנו רוצים. הדרך לעשות זאת היא להבין מה הם מחפשים והאם זה רלוונטי לנו. הנקודה הנוספת שצריך תמיד לזכור היא שככל שהתקציב שלנו יותר מוגבל, כך מחקר מילות המפתח שלנו צריך להיות יותר חכם ומדויק. זאת מפני שיש הרבה ביטויים בהם נרצה להופיע בתוצאות גבוהות, אבל רבים מהם גם יהיו מעבר ליכולותנו.
תהליך מחקר מילות מפתח
את תהליך העבודה חילקתי לשלושה שלבים עיקריים, ניתן לחלק את זה גם אחרת. בכל אופן, בתוך השלבים האלו כלולים כל הצעדים הדרושים. זהו בעצם תהליך מעגלי. הוא נערך באופן יותר כולל בתחילת תהליך הקידום האורגני או הממומן אבל בהמשך הוא ממשיך לרוץ כל הזמן ברקע. אלו השלבים
- כתיבת מילות מפתח רבות
- סינון של מילות המפתח
- בקרה, פידבק וחזרה לכתיבת מילות מפתח
לפני שניגש לתהליך מחקר מילות המפתח, נצטרך להבין את מטרות האתר והעסק עצמו. עסקים עם מטרות שונות, יניבו אתרים שונים עם צרכים שונים ומילות מפתח שונות. זה נכון אפילו אם מדובר בעסקים ואתרים מאותו התחום.
להלן כמה מטרות נפוצות כאשר מדובר באתרים עסקיים:
- אתר מכירתי (ecommerce) – זהו אתר בו מתבצעת מכירה ישירה. המטרה העיקרית היא להמיר גולשים ללקוחות של האתר.
- אתר עסקי עם מטרה של יצור לידים – זהו אתר שיציג את העסק או המוצר או השירות לגולש ויכווין אותו להשארת פרטים (מייל או טלפון) לשם יצירת קשר. כל השארת פרטים כזו היא 'ליד' אליו צריך יהיה לחזור. מבחינת מילות החיפוש, הן יכולות להיות שונות מאתר מכירתי למשל.
- אתר מיתוג – זהו אתר בו המטרה היא להביא את המותג וערכיו ללקוחות פוטנציאלים ואפילו לכאלה שאינם ולא יהיו כאלו אף פעם, הם גם חשובים למותג (בעיקר למותגי יוקרה).
- אתר שמייצר חשיפה למוצר או מבצע ספציפי – גם זוהי מטרה נפוצה, פשוט לחשוף פלחי שוק רחבים לקיומו של מוצר או מבצע למשל. זה קצת שונה ממיתוג ולכן גם מילות המפתח יהיו שונות.
לפני שנעבור לשלבים השונים, כמה מילים על שני המונחים שמשמשים אותנו כאן במאמר ובכלל. כבר הזכרתי כל אחד מהם כמה פעמים ואני רוצה שניהיה סגורים מה הכוונה בדיוק בכל אחד:
- מילות מפתח – זה בעצם התוצר של המחקר שנעשה. מילות המפתח הן אלו שלפיהן נבנה את האתר וננסה לקדמו.
- ביטוי חיפוש – או 'מילות חיפוש', הכוונה היא הביטוי עצמו כפי שנרשם בגוגל.
לביטויי חיפוש שונים יכולות להיות מילות מפתח שונות שיופיעו בתוצאות. לדוגמה, גולש יכול לחפש את הביטוי 'אולם אירועים מול הים' ולקבל בראש התוצאות דף שקודם לפי מילות המפתח 'אולם אירועים חוף הים'.
כתיבת מילות מפתח רבות
בשלב הזה אין הרבה תחכום אבל כן הרבה יצירתיות. זהו הרגע בו אנחנו פותחים קובץ אקסל חדש וכותבים בו מילות מפתח בטור האחת מתחת לשניה. אם אתם מקדמים אתר בשביל עסק שאיננו שלכם, זהו תהליך שיש לעשות ביחד עם בעל העסק או מישהו שמכיר אותו על בוריו.
אנחנו נעלה ונכתוב בשלב הזה כל מילה או שילוב מילים שאנחנו חושבים שיכול לשמש גולשים פוטנציאלים, או יותר נכון לקוחות פוטנציאלים. כל ביטוי כזה נרשום בנפרד בכדי שיהיה לנו קל ליצא את הרשימה לכלים השונים. בשלב הזה אפשר גם לשאול עוד אנשים כיצד היו מחפשים את המוצר או השירות הרלוונטי לכם לקידום. רשמו את מה שהם אומרים גם אם זה נשמע מעט מוזר. מי שמכיר תחום מסוים, מכיר גם את המונחים והז'רגון ולכן הוא גם לא ישתמש בביטויי חיפוש כמו מי שפחות מכיר.
דרך נוספת להעשיר את הרשימה שלנו במילות מפתח היא לגשת למתחרים. בחרו במתחרים הישירים שלכם בתחום שיש להם גם אתר אינטרנט מצליח ומקודם. אל תיבהלו אם אלו מתחרים שגדולים מכם פי כמה, להיפך, הם כנראה מקדמים ביטויים 'נכונים'. בשלב מאוחר יותר נראה אילו ביטויים ישתלם לנו לקדם ואילו לא. אם יש לכם מתחרים שהתחום שלהם ומגוון ההיצע לא משיק במלואו לשלכם, גשו כמובן לדפים באתר שלהם שכן מציעים או מדברים על התחום שלכם. מה שאנחנו רוצים לבדוק אצל המתחרים זה על אילו מילים האתר או הדפים השונים מקודמים. ניתן לבצע את המחקר הזה בחינם עם כלי מילות המפתח של גוגל למשל. כלים חזקים יותר אבל בתשלום יהיו למשל MOZ KEYWORD EXPLORER או SEMRUSH למשל. אם אתם משתמשים בכלי של גוגל, צריך לזכור שהוא מחסיר הרבה מאד ביטויים ולעיתים הוא לא מאד מדוייק בהערכות שלו. KEYWORDTOOL.IO יוכל מאד לעזור לנו להשלים את הרשימה. זהו כלי שמפיק מילות מפתח ישירות מתוך המשלים האוטומטי של גוגל. מנסיון – הכלי מוצא מילים שהכלי של גוגל לא מראה לנו.
הגרסה החינמית טובה, מי שעובד הרבה, מומלץ לו להשתמש בגרסה בתשלום.
סינון של מילות המפתח
זהו השלב שבו אנחנו מנפים את רשימות המילים שלנו. הכוונה היא להישאר בסוף אם מילות מפתח שגם ישרתו את מטרת האתר וגם יהיו לנו משתלמות לקדם.
בשלב הזה ניתן להשתמש בכלי מילות החיפוש של גוגל וליצור מסננים שונים. אחד המסננים הבסיסיים הוא למצא מילים עם נפחי חיפוש גבוהים יחסית ורמת תחרות בינונית. מתוך המילים האלו נוכל לבחור מילות מפתח שעליהן נתמקד. העיקרון הוא שאם המילים הללו לא מאד תחרותיות אבל בכל זאת יש עליהן נפח גבוה, הן יהיו יעילות.
בכדי לבדוק כיצד אתרים שונים ממוקמים על מילות המפתח השונות נוכל להשתמש בכלים לבדיקת מיקומים בגוגל, וביניהם הכלי החינמי Kolyom. זה יתן לנו מדד לגבי המילים שהמתחרים שלנו נותנים עליהן דגש. הכלי יכול לתת לנו סדר גודל של נפח חיפוש לכל מילה לפי תקופות מוגדרות וכך בעצם לעזור לנו לנפות את המילים שאינן משתלמות.
בסופו של דבר נקבל רשימה של מילים שיהיו גם בעלות נפחי חיפוש גדולים יחסית וגם רלוונטיות לעסק שלנו.
דבר נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא מילות מפתח ששיכות ל'זנב הארוך'. אלו מילות מפתח שאינן תחרותיות כלל ולרוב אין להם גם נפחי חיפוש גדולים. למרות כל זאת, נוכל למצא בהן כאלו שיש להן נפח חיפוש מסויים, אפילו אם הוא קטן. העובדה שהן לא תחרותיות אומרת בעצם שיהיה לנו קל מאד לקדם אותן ובעצם לקבל את הדירוג הראשון (והתנועה) על מי שבכל זאת מחפש אותן.
אסטרטגיה נוספת לסינון ובחירה נכונה של מילות מפתח היא התמקדות במילים שיש להן צפי להיות יותר תחרותיות ועם יותר נפח בעתיד. כל תחום והמילים שלו. לדוגמה – אתר תיירות שמטרגט שמות של מקומות של יעדים שהולכים להיות 'חמים' (תחשבו על הראשון שטירגט את 'חופשה בפולין' למשל). תחום נוסף יכול להיות שמות של חברות או מניות שהיום הן רדומות אבל אם בעתיד הן יפרצו/יתרסקו, הן יהפכו ממילים 'עייפות' ליוצרי תנועה. אם נהיה הראשונים לטרגט אותן, נרוויח בגדול.
בקרה, פידבק וחזרה לכתיבת מילות מפתח
תהליך המציאה של מילות המפתח הוא מעגלי. זה אומר שהוא תמיד יהיה תהליך של גילוי וסינון.
אני בכוונה מפריד את השלב הזה של 'בקרה ופידבק' כי הוא נראה לי חשוב. זה השלב שאנחנו עוצרים שניה ומעריכים את:
- הביצועים שלנו בקידום של כל מילת מפתח בה בחרנו
- את הערך של מילות המפתח עצמן בשביל האתר והעסק
יכול להיות שאנחנו מתאמצים על מילים לא נכונות או שמילים שבחרנו הן 'גדולות עלינו' ולא שוות את המאמץ. זה בדיוק השלב שאנחנו נחזור לאקסל שלנו ונשנה את הרכב הרשימה.